Før du samler inn

Når foregår innsamlingen?

Selve dør-til-dør-aksjonen er søndag 23. mars. Du kan gå som innsamler når du vil gjennom dagen, men vi oppfordrer alle som har meldt seg til å gå dør-til-dør til å gå på ettermiddagen. Vår erfaring er at flere er hjemme på dette tidspunktet.

Som innsamler kan du også samle inn penger via den digitale innsamlingen som følger QR-koden din, før, under og etter søndag 23. mars. Vi håper så mange som mulig ønsker å dele sin personlige QR-kode på sine sosiale medier slik at aksjonen treffer bredest mulig ut.

Hvordan melder jeg meg som innsamler?

Du melder deg som innsamler på denne lenken. Her velger du ruten du ønsker deg, og følger stegene som står beskrevet for å reservere ønsket rute.

Hvordan velger jeg rute?

Når du klikker deg inn på denne lenken, får du opp et kart. Skriv inn gateadresse eller et startpunkt i nærheten av der du ønsker å starte ruten din, og klikk på et av resultatene som vises. Du kan nå se mer informasjon om den foreslåtte ruten du har klikket på. Reserver den eller utfør et nytt søk for å finne en annen rute.

Hvorfor blir noen boeneheter på ruten jeg søker grønne, og andre oransje eller røde?

Er boenhetene markert som grønt, vil det si at rutene er ledige. Er boenhetene røde er disse allerede reservert. De oransje boenhetene er ruten du har fått som forslag basert på adressen eller startpunkt du valgte å søke på i kartet.

Kan jeg velge flere ruter?

Nei, det er dessverre ikke mulig å velge flere ruter per nå.

Hvordan samler jeg inn?

Innsamlingen er helt kontantfri. Det betyr at når du går som innsamler, kan du bare ta i mot penger gjennom din personlige QR-kode, Vipps, SMS eller bankoverføring. Du skal ikke hente eller levere tilbake noen bøsse, det eneste du trenger å ha med deg er innsamlingsmateriellet du har fått tilsendt.

Hvor lenge må jeg gå?

Tid du bruker på å gå dør-til-dør kommer an på ruten du har valgt. Du vil få opp estimert tidsbruk på ruten din før du trykker reserver rute. Sørg for å gå hele ruten din. Mange sitter og venter på at det kommer en innsamler på døren.

Kan vi gå flere sammen på samme rute?

Hvis man er to personer eller flere sammen, oppfordrer vi dere til å reservere en rute per person som er med å gå, og at dere sammen går alle rutene. Slik kan vi samle inn enda mer penger til forskning!

Må jeg gå et bestemt klokkeslett?

Nei, men vi oppfordrer alle som går dør-til-dør til å gå på ettermiddagen mellom kl 16-19, da vi erfaringsmessig vet at flere personer er hjemme på dette tidspunktet.

Går jeg med fysisk bøsse?

Nei, du går ikke med fysisk bøsse når du går som innsamler for Kreftforeningens Innsamlingsaksjon. Vår innsamling er helt kontantfri. Det betyr at når du går som innsamler, kan du bare ta i mot penger gjennom din personlige QR-kode, Vipps, SMS eller bankoverføring.

Kan jeg ta imot kontanter?

Nei, du kan ikke ta i mot kontanter når du samler inn penger til aksjonen. Dette sikrer at det er tryggere å gi penger, og tryggere for deg som innsamler som slipper å gå rundt med masse kontanter. Kreftforeningens Innsamlingsaksjon er helt kontantfri. Det betyr at når du går som innsamler, kan du bare ta i mot penger gjennom din personlige QR-kode, Vipps, SMS eller bankoverføring. Alle givermåter står også spesifisert på innsamlingsmateriellet du har mottatt.

Hvordan får jeg innsamlingsmateriellet?

Innsamlingsmateriellet sendes til adressen du oppgir ved påmelding i god tid før aksjonsdagen. Dersom du melder deg som innsamler kort tid før søndag 23. mars, mottar du innsamlingsmateriellet på mail og må selv sørge for å få printet ut dette til aksjonsdagen.

Kan jeg også samle inn digitalt?

Ja, det kan du absolutt! Når du melder deg som innsamler, får du en egen QR-kode som går til din digitale innsamling. Innsamlingen kan du dele før, under og etter aksjonsdagen med venner og familie, kollegaer eller andre via sosiale medier, sms eller e-post. Her vil den totale innsamlede summen din vises.

Jeg har meldt meg som innsamler, men kan ikke gå likevel. Hva gjør jeg?

Dersom du ikke har mulighet til å gå som innsamler likevel, kan du logge inn på påmeldingssiden og slette ruten din under «mine ruter». Da vil ruten din bli tilgjengelig igjen, slik at andre kan velge den.

Jeg har ikke mottatt innsamlingsmateriell, hva gjør jeg?

Dersom du ikke har mottatt ditt innsamlingsmateriell innen fredag 14. mars, kan du sende en e-post til innsamler@kreftforeningen.no så hjelper vi deg med å spore forsendelsen din.

Kan barn samle inn?

I utgangspunktet ja. Vi har ingen aldersgrense på Kreftforeningens innsamlingsaksjon, men dersom du er under 15 år oppfordrer vi at du går sammen med en voksen.

Hva er Kreftforeningens innsamlingsaksjon?

Kreftforeningens innsamlingsaksjon er Kreftforeningens årlige dugnad for kreftsaken i Norge. Siden 2006 har aksjonen samlet inn over 500 millioner kroner til livsviktig kreftforskning. For å klare å nå aksjonens innsamlingsmål er vi helt avhengig av våre mange gode støttespillere. Nytt fra 2025 er at alle privatpersoner kan melde seg som innsamlere og gå dør-til-dør søndag 23. mars for å samle inn penger til aksjonen.

Hva går pengene til?

Pengene fra årets innsamlingsaksjon går til forskning slik at alle kreftpasienter som kan ha nytte av det, får tilbud om en gentest tidligere i forløpet – og den beste behandlingen basert på resultatene. Du kan lese mer om det her.

Mens du samler inn

Hva skal jeg gjøre før jeg går min rute?

Sammen med innsamlingsmateriellet du mottar i posten, vil du også motta et informasjonsskriv. Les dette nøye, slik du vet hva du skal si på innsamlingsdagen og hva du skal ha med deg. Husk også å kle deg etter været :-)

Hva kan jeg si når jeg ringer på dørene?

  • Hei, jeg heter XX. Jeg samler inn penger til Kreftforeningens innsamlingsaksjon.
  • Pengene fra årets innsamling går til mer presis og persontilpasset kreftbehandling.
  • Ønsker du å støtte årets aksjon?
  • Tusen takk for støtten! Ha en fin dag.
  • Det går helt fint at du ikke ønsker å støtte. Ha en fin dag!

Hvordan bruker giver i døren QR-koden?

Giver scanner din personlige QR-kode med kameraet på telefonen sin. Deretter velger giver hvilken sum hen ønsker å støtte innsamlingsaksjonen med.

Den jeg ringer på hos har kun kontanter, hva gjør jeg?

Du kan ikke ta i mot kontanter. Kreftforeningens innsamlingsaksjon er helt kontantfri. Det betyr at når du går som innsamler, kan du bare ta i mot penger gjennom din personlige QR-kode, Vipps, SMS eller bankoverføring. Alle givermåter står også spesifisert på innsamlingsmateriellet du har mottatt.

Får Kreftforeningen giverens telefonnummer?

Dette bestemmer giveren selv. I Vipps-appen velger giveren selv om de vil gi tillatelse til at vi får deres personnummer (for skattefradrag) og kontaktinformasjon.

Må jeg ha Vipps for å samle inn?

Nei, du trenger ikke å ha Vipps for å samle inn penger til innsamlingsaksjonen.

Det er ingen hjemme, hva gjør jeg?

Dersom ingen åpner døren, kan du legge igjen et giverkort i postkassen. Her står det informasjon om hvordan man kan støtte aksjonen. Du mottar giverkort sammen med innsamlingsmateriellet ditt.

Etter at du har samlet inn

Hvor mye har jeg samlet inn?

Du kan se hva du har samlet inn på din digitale innsamling som er knyttet opp mot din personlig QR-kode.

Jeg har tilbakemeldinger på min rute eller annet, hvor tar jeg kontakt?

Dersom du har tilbakemeldinger til oss, kan du sende en e-post til innsamler@kreftforeningen.no.

Hva gjør jeg med mitt innsamlingsmateriell/skilt?

Vi kan dessverre ikke gjenbruke ditt innsamlingsmateriell. Når du er ferdig med innsamlingen, kildesorterer du materiellet i riktig avfall. Takk for at du også tenker på miljøet!